سم زدایی بدن

folder_openدسته‌بندی نشده
commentبدون دیدگاه

در این مقاله سعی داریم تا شما را با رژیم‌های غذایی خاص یا استفاده از محصولات ویژه‌ای که به سم زدایی بدن کمک می‌کنند و در نتیجه سلامتی شما را بهبود بخشیده و باعث کاهش وزن می‌شوند آشنا سازیم.

بدن ما در واقع به خوبی برای از بین بردن سموم مجهز بوده و با رعایت رژیم غذایی سالم و رعایت برخی نکات می‌توانید سیستم سم زدایی طبیعی بدن خود را تقویت نمایید.

این مقاله برخی از تصورات غلط رایج در مورد سم‌زدایی را به همراه فهرستی از 9 روش مبتنی بر شواهد برای جوان‌سازی سیستم سم‌زدایی بدن شما توضیح می‌دهد.

باورهای غلط رایج در مورد سم زدایی بدن

گفته می‌شود که رژیم‌های سم زدا، سموم را از بدن شما دفع می‌کنند، سلامتی را بهبود می‌بخشند و باعث کاهش وزن می‌شوند. آنها اغلب شامل استفاده از ملین‌ها، دیورتیک‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی، چای و سایر مواد غذایی هستند که تصور می‌شود خاصیت سم زدایی دارند.

اصطلاح «سم» در زمینه رژیم‌های سم‌زدا، تعریف ضعیفی دارد. آن معمولاً شامل آلاینده‌ها، مواد شیمیایی مصنوعی، فلزات سنگین و غذاهای فرآوری شده است که می‌تواند بر سلامت تأثیر منفی بگذارد.

با این حال، رژیم‌های سم زدای رایج به ندرت سموم خاصی که قصد حذف آن‌ها را دارند یا مکانیسمی که ظاهراً توسط آن‌ها از بین می‌روند را شناسایی می‌کنند.

بدن ما روشی پیچیده برای از بین بردن سموم دارند که شامل کبد، کلیه‌ها، سیستم گوارشی، پوست و ریه‌ها می‌باشند. با این حال، تا زمانی که این اندام‌ها سالم باشند می‌توانند به طور موثر مواد ناخواسته را از بین ببرند.

بنابراین در شرایطی که بدن شما به طور طبیعی و به تنهایی نتواند بر این وظیفه فائق آید، با کمک رژیم‌های سم‌زدای استاندارد، می‌توانید سیستم سم‌زدایی طبیعی بدن خود را بهینه سازید.

خلاصه: در حالی که بدن شما به طور کامل برای کنترل سموم و سایر مواد ناخواسته مجهز شده است، در شرایطی که بدن به تنهایی قادر به انجام وظیفه نباشد رژیم‌های سم زدای استاندارد می‌توانند به کمک شما بیایند.

سم زدایی بدن

1. محدودیت مصرف الکل

کبد شما بیش از 90% الکل مصرفی را متابولیزه می‌کند.

آنزیم‌های کبدی الکل را به استالدئید (یک ماده شیمیایی سرطان زا) متابولیزه می‌کنند. با تشخیص استالدئید به عنوان یک سم، کبد شما آن را به ماده‌ای بی ضرر به نام استات تبدیل می‌کند که آن را از بدن شما دفع می‌کند.

در حالی که مطالعات مشاهده‌ای نشان داده‌اند که مصرف کم الکل می‌تواند برای سلامت قلب مفید باشد، نوشیدن بیش از این مقدار می‌تواند مشکلات سلامتی زیادی برای شما ایجاد کند.

نوشیدن زیاد الکل می‌تواند به شدت به عملکرد کبد شما آسیب رسانده و باعث تجمع چربی، التهاب و زخم گردد. هنگامی که این اتفاق بیافتد، کبد عملکرد طبیعی خود را از دست داده و نخواهد توانست به وظایف ضروری خود – شامل فیلتراسیون مواد زائد و سایر سموم از بدن عمل نماید.

محدود کردن یا پرهیز کامل از مصرف الکل یکی از بهترین راه‌ها جهت قوی نگه داشتن سیستم سم زدایی بدن شماست.

مقامات بهداشتی توصیه می‌کنند مصرف نوشیدنی‌های الکلی را در طول روز تا حد ممکن محدود سازید. اگر در حال حاضر مشروبات الکلی نمی‌نوشید، حتی برای مزایای بالقوه قلبی مرتبط با نوشیدن سبک تا متوسط هم شروع نکنید.

خلاصه: نوشیدن بیش از حد الکل توانایی کبد جهت انجام عملکرد طبیعی خود، مانند سم زدایی، را به شدت کاهش می‌دهد.

 

2. بر روی خواب تمرکز کنید.

داشتن خواب کافی و با کیفیت شبانه برای حمایت از سلامت بدن و سیستم سم زدایی طبیعی ضروری است.

خواب به مغز این امکان را می‌دهد تا خود را سازماندهی و شارژ کند و همچنین مواد سمی زائد که در طول روز انباشته می‌شوند را دفع نماید. یکی از این مواد زائد، پروتئینی به نام بتا-آمیلوئید است که در ایجاد بیماری آلزایمر نقش دارد.

با محروم کردن خود از خواب، بدن شما زمانی برای انجام این کارها ندارد، و بنابراین سموم می‌توانند بر چندین جنبه از سلامت شما تأثیر بگذارند.

خواب ضعیف با پیامدهای سلامتی کوتاه مدت و بلند مدت بیشماری همچون استرس، اضطراب، فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و چاقی ارتباط دارد.

شما بایستی به طور منظم 7 الی 9 ساعت خواب شبانه داشته باشید تا به حفظ و ارتقای سلامتی خود کمک کنید.

اگر با به خواب رفتن یا باقی ماندن در خواب شبانه مشکل دارید، تغییرات سبک زندگی، مثل پایبندی به برنامه خواب و محدود کردن نور آبی قبل از خواب برای بهبود خواب مفید خواهند بود.

خلاصه: خواب کافی به مغز شما اجازه می‌دهد تا سمومی را که در طول روز انباشته می‌شوند، را دفع نموده و خود را سازماندهی مجدد و شارژ نماید.

سم زدایی بدن

3. برای سم زدایی بدن آب بیشتری بنوشید

مصرف آب چیزی فراتر از رفع تشنگی است. مصرف کافی آب سبب تنظیم دمای بدن، روان سازی مفاصل، کمک به هضم و جذب مواد مغذی، و حذف مواد زائد بدن می‌گردد.

سلول‌های بدن باید به طور مداوم خود را ترمیم نموده تا عملکرد بهینه‌ای داشته باشند. و مواد مغذی را تجزیه نمایند تا بدن از آن به عنوان انرژی استفاده کند.

با این حال، این فرآیندها مواد زائد را به شکل اوره و دی اکسید کربن آزاد می‌کنند. که در صورت تجمع در خون می‌تواند باعث مسمومیت و آسیب شود.

این مواد زائد به طور موثری در آب حل شده و از طریق ادرار، تنفس یا تعریق دفع می‌گردند. بنابراین هیدراته ماندن مناسب برای سم زدایی اهمیت زیادی دارد.

مصرف آب کافی روزانه برای مردان 125 اونس (7/3 لیتر) و برای زنان 91 اونس (7/2 لیتر) است. بسته به رژیم غذایی، محل زندگی و سطح فعالیت، شما ممکن است به مقدار بیشتر یا کمتر نیاز به نوشیدن آب داشته باشید.

خلاصه

آب علاوه بر نقش‌های زیادی که در بدن شما دارد، به سیستم سم زدایی بدن شما اجازه می‌دهد تا مواد زائد را از خون شما خارج کند.

 

4. کاهش مصرف شکر و غذاهای فرآوری‌شده

اغلب مردم امروزه شکر و غذاهای فرآوری شده را به بسیاری از بحران‌های بهداشت عمومی نسبت می‌دهند.

تحقیقات انجام شده مصرف زیاد غذاهای شیرین و بسیار فرآوری شده را با چاقی و سایر بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت مرتبط می‌دانند.

این بیماری‌ها با آسیب رساندن به اندام‌هایی چون کبد و کلیه‌ها که دارای نقش مهمی در بدن می‌باشند، مانع از توانایی بدن شما برای سم زدایی طبیعی می‌شوند.

به عنوان مثال، مصرف زیاد نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند باعث کبد چرب شود، وضعیتی که بر عملکرد کبد تأثیر منفی می‌گذارد.

شما می توانید با مصرف کمتر مواد غذایی ناسالم، سیستم سم زدایی بدن خود را سالم نگه دارید.

با عدم انتخاب مواد غذایی ناسالم از قفسه فروشگاه‌ها و محدود کردن مصرف آنها از رژیم غذایی خود، به کلی وسوسه آنها را از بین ببرید.
انتخاب مواد غذایی سالم مانند میوه‌ها و سبزیجات و جایگزینی آنها با غذاهای ناسالم، یک راهکار بسیار موثر و سالم برای کاهش مصرف آنها است.

خلاصه: مصرف بیش از حد غذاهای ناسالم با بیماری‌های مزمن مانند چاقی و دیابت مرتبط است. این شرایط می‌تواند به اندام‌های مهم سم زدایی همچون کبد و کلیه‌ها آسیب برساند.

سم زدایی بدن

5. مصرف مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. استرس اکسیداتیو شرایطی است که در نتیجه تولید بیش از حد رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شوند.

بدن شما به طور طبیعی این مولکول‌ها را طی فرآیندهای سلولی، مانند هضم، تولید می‌کند. با این حال، الکل، تنباکو، رژیم‌های غذایی پر کالری و کم مغذی و قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها، می‌توانند رادیکال‌های آزاد بیش از حد تولید کنند.

این مولکول‌ها باعث آسیب به طیف وسیعی از سلول‌ها می‌شوند. تحقیقات نشان داده‌اند که آسیب رادیکال‌های آزاد در شرایطی مانند زوال عقل، بیماری قلبی، بیماری کبد، آسم و انواع خاصی از سرطان نقش دارند.

خوردن یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان می‌تواند به بدن شما کمک کند تا با استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد اضافی و سایر سمومی که خطر بیماری شما را افزایش می‌دهند مقابله کند.

شما می‌توانید صرفاً بر روی دریافت آنتی اکسیدان‌ها از منابع غذایی و همچنین مکمل‌های غذایی با منشاً طبیعی و گیاهی تمرکز کنید، که بتوانند خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهند.

نمونه‌هایی از آنتی اکسیدان‌ها عبارتند از: ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، سلنیوم، لیکوپن، لوتئین و زیگزانتین.

انواع توت‌ها، میوه‌ها، آجیل‌ها، کاکائو، سبزیجات، ادویه‌ها و نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و چای سبز دارای بالاترین میزان آنتی اکسیدان هستند.

خلاصه: مصرف رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان‌ها به بدن کمک می‌کند تا آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد را کاهش دهد. و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی که متأثر از تجمع سموم در بدن می‌باشند را کاهش دهند.

 

6. مصرف غذاهای غنی از پروبیوتیک‌ها

سلامت روده‌ها برای سالم نگه داشتن سیستم سم زدایی بدن اهمیت دارد. سلول‌های روده دارای یک سیستم سم زدایی و دفع است که از روده‌ها و کل بدن در برابر سموم مضر مانند مواد شیمیایی محافظت می‌کند.

سلامت روده با پری‌بیوتیک‌ها شروع می‌شود، نوعی فیبر که باکتری‌های مفید روده شما به نام پروبیوتیک‌ها را تغذیه می‌کند. با پری‌بیوتیک‌ها، باکتری‌های مفید می‌توانند مواد مغذی به نام اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید کنند که برای سلامتی مفید هستند.

استفاده از آنتی بیوتیک‌ها، بهداشت نامناسب دندان و کیفیت رژیم غذایی می‌تواند تعادل باکتریایی روده شما را تغییر دهد. در نتیجه، این تغییر ناسالم در باکتری‌ها می‌تواند سیستم ایمنی و سم زدایی شما را تضعیف کند و خطر ابتلا به بیماری و التهاب را افزایش دهد.

مصرف غذاهای غنی از پری‌بیوتیک‌ها می‌تواند سیستم ایمنی و سم زدایی شما را سالم نگه دارد. منابع غذایی خوب پری‌بیوتیک‌ها عبارتند از: گوجه فرنگی، کنگر فرنگی، موز، مارچوبه، پیاز، سیر و جو دوسر.

خلاصه: مصرف یک رژیم غذایی غنی از پری‌بیوتیک‌ها سیستم گوارش شما را سالم نگه می‌دارد، که برای سم زدایی مناسب و سلامت سیستم ایمنی مهم است.

سم زدایی بدن

7. کاهش مصرف نمک برای سم زدایی بدن

برای برخی افراد، سم زدایی به منظور کاهش احتباس آب می‌باشد.

مصرف بیش از حد نمک باعث احتباس مایعات اضافی در بدن می‌گردد، به خصوص اگر شرایطی دارید که کلیه‌ها یا کبد شما را تحت تاثیر قرار دهد.

این تجمع بیش از حد مایع می‌تواند باعث نفخ شود و ناراحت‌هایی را برای فرد ایجاد کند. مصرف بیش از حد نمک نیازمند سم زدایی بدن می‌باشد.

اگرچه ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد، اما افزایش مصرف آب یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با مصرف بیش از حد نمک و جلوگیری از احتباس آب در بدن می‌باشد.

این بدان علت است که وقتی نمک بیش از حد میل می‌کنید و آب کافی هم مصرف نمی‌کنید، بدن شما یک هورمون ضد ادرار ترشح می‌کند که از ادرار کردن و در نتیجه سم‌زدایی شما جلوگیری می‌کند.

با افزایش مصرف آب، بدن شما ترشح هورمون ضد ادرار را کاهش می‌دهد. و در نتیجه حجم ادرار افزایش پیدا می‌کند و آب و مواد زائد بیشتری از بدن دفع می‌گردد.

افزایش مصرف غذاهای غنی از پتاسیم – که برخی اثرات سدیم را متعادل می‌نماید – نیز کمک کنده است. غذاهای غنی از پتاسیم عبارتند از سیب زمینی، کدو حلوایی، لوبیا قرمز، موز و اسفناج.

خلاصه: مصرف بیش از حد نمک می‌تواند احتباس آب را به همراه داشته باشد. شما می‌توانید با افزایش مصرف آب و غذاهای غنی از پتاسیم، آب اضافی و مواد زاید را از بدن دفع نمایید.

سم زدایی بدن

8. اکتیو باشید

ورزش منظم – صرف نظر از وزن بدن – با طول عمر بیشتر و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات، از جمله دیابت نوع 2، بیماری قلبی، فشار خون بالا و برخی سرطان‌ها مرتبط است.

در حالی که مکانیزم‌های مختلفی پشت فواید ورزش وجود دارد، کاهش التهاب یک نکته کلیدی است.

در حالی که مقداری التهاب برای بهبود عفونت یا بهبود زخم‌ها ضروری است. اما مقدار زیاد آن سیستم‌های بدن را ضعیف می‌کند و باعث بیماری می‌شود.

با کاهش التهاب، ورزش می‌تواند به سیستم های بدن شما – از جمله سیستم سم زدایی آن – کمک کند. تا به درستی عمل کنند و در برابر بیماری‌ها نقش محافظتی داشته باشند.

شما باید حداقل 150 تا 300 دقیقه در هفته ورزش با شدت متوسط مثل پیاده روی سریع داشته باشید. یا 75 تا 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی شدید مثل دویدن داشته باشید.

خلاصه: فعالیت بدنی منظم التهاب را میکاهد و به سیستم سم زدایی بدن شما اجازه می‌دهد به درستی عمل کند.

 

9. نکات سودمند دیگر در خصوص سم زدایی بدن

در حال حاضر تنها برخی محصولات محدود وجود دارند که دارای توانایی سم زدایی بدن می‌باشند، بعلاوه این که برخی تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی می‌توانند به کاهش بار سموم کمک کنند و از سیستم سم‌زدایی بدن شما حمایت کنند.

مصرف غذاهای حاوی گوگرد، مانند پیاز، بروکلی و سیر، دفع فلزات سنگین مانند کادمیوم را افزایش می دهند.

کلرلا را امتحان کنید. بر اساس مطالعات حیوانی، کلرلا نوعی جلبک است که فواید تغذیه‌ای زیادی دارد و ممکن است حذف سمومی مانند فلزات سنگین را افزایش دهد.

غذاها را با گشنیز طعم دار کنید. گشنیز باعث افزایش دفع برخی سموم حاوی فلزات سنگین مانند سرب و مواد شیمیایی از جمله فتالات‌ها و حشره کش‌ها می‌شود.

از گلوتاتیون حمایت کنید. مصرف غذاهای غنی از گوگرد مانند تخم مرغ، کلم بروکلی و سیر به تقویت عملکرد گلوتاتیون، یک آنتی اکسیدان اصلی تولید‌شده توسط بدن شما که به شدت در سم زدایی نقش دارد، کمک می کند.

به محصولات سم زدای طبیعی و ارگانیک روی بیاورید. انتخاب محصولات سم زدای طبیعی مانند سرکه‌ و جوش شیرین به جای پاک کننده‌های تجاری می‌تواند قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی را بطور بالقوه کاهش دهد.

شیوه مراقبت طبیعی بدن را انتخاب کنید. استفاده از دئودورانت‌های طبیعی، آرایشی، مرطوب کننده‌ها، شامپوها و سایر محصولات مراقبت شخصی نیز می‌تواند قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی را کاهش دهد.

در حالی که بسیاری از این اثرات امیدوارکننده تنها در مطالعات حیوانی مشهود بوده است. بنابراین برای تأیید این یافته‌ها به مطالعات انسان نیاز است.

خلاصه: اتخاذ برخی اصلاحات سبک زندگی و رژیم غذایی ممکن است سیستم سم زدایی طبیعی بدن شما را تقویت کند.

نکته پایانی سم زدایی بدن

در کنار سیستم سم زدایی بسیار کارآمد و طبیعی موجود در بدن، استفاده از رژیم‌های سم‌زدایی ارگانیک به بهبود سلامت و کاهش وزن مازاد چربی بدن شما کمک می‌کند.

با اتخاذ رزیم غذایی سالم و تغییر سبک زندگی و بهره گیری از پکیج‌های سم زدایی طبیعی، بدن خود را تقویت کنید و سلامت کلی خود را با هیدراته ماندن، مصرف نمک کمتر، انجام ورزش روزانه و پیروی از یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان بهبود بخشید.

Tags: , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست